Het mooie weer is weer begonnen en dus gaan steeds meer mensen weer het water op. Logisch natuurlijk, veel leukers is er niet dan in het zonnetje op een boot te zitten! Toch kan het in de zomer lastig zijn om je buitenboordmotor aan de praat te krijgen, het heeft immers de volledige winter stilgestaan. Vervang daarom sowieso de benzine en laat de motor leegdraaien zodat je verstoppingen in de leidingen voorkomt. Ook een kwalitatieve motorolie is van groot belang, dit voorkomt namelijk dat de koolafzet in je motor sneller is dan normaal. In dit artikel leggen we je uit welke olie je moet gebruiken voor je buitenboordmotor zodat je geen fouten maakt en juist de motor van je boot zo goed mogelijk onderhoudt.
4-takt
Is je Honda buitenboordmotor een 4-takt exemplaar? Vaak maak je dan gebruik van een 10w30 olie, al komt het ook wel voor dat voor zo’n motor 25w40 of 10w40 gebruikt wordt. Natuurlijk moet je bij het kiezen van een olie ook op de kwaliteit letten, maar ook de viscositeit is van belang. Om erachter te komen welke motorolie je het beste kunt gebruiken voor je 4-takt buitenboordmotor is het echter verstandig om het onderhoudsboekje te raadplegen. Hierdoor weet je precies aan welke specificaties de olie moet voldoen die je gaat gebruiken voor je buitenboordmotor.
2-takt
Is het niet een 4-takt buitenboordmotor maar juist een 2-takt variant? Je moet dan natuurlijk alsnog op de kwaliteit van de motorolie letten, maar ook zeker op de correcte mengverhouding voor je Yamaha buitenboordmotor. Opnieuw heeft de producent van je motor dit vermeldt in je onderhoudsboekje. Over het algemeen is de verhouding echter 1:50. Het mengsel voor je buitenboordmotor bestaat dan uit olie en benzine zodat je motor goed gesmeerd kan worden. Bij een 2-takt buitenboordmotor heb je dus niet te maken met een aparte olietank, waardoor de olie samen met de benzine verbrand wordt. Overigens kun je ook voor een biologische afbreekbare motorolie kiezen!
Staartstuk
Voor je staartstuk kun je ook olie gebruiken, dit is vaak een 75w90. Deze olie kun je het beste elke winter verversen. Bovendien is het verstandig om het staartstuk zo nu en dan te checken op lekkages. Bij de olie van je staartstuk is het bovendien opnieuw van groot belang om te letten op de kwaliteit, net zoals bij de olie voor de 4-takt en 2-takt buitenboordmotor.