Wist je dat Instagram al in 2010 is opgericht? Dat betekent dat het inmiddels zo’n 12 jaar bestaat. De laatste paar jaar is de populariteit echter extreem toegenomen en alleen al in Nederland zijn er zo’n zes miljoen actieve gebruikers! Afhankelijk van jouw doelgroep kan Instagram dus een belangrijk kanaal zijn om jouw doelgroep te bereiken. Dit kan op verschillende manieren en we leggen je in dit artikel graag de basis uit hoe jij jouw doelgroep op Instagram bereikt.
Zelf content creëren
Voor veel bedrijven is het opzetten van een eigen Instagramkanaal en het creëren van eigen content de eerste stap. Belangrijk bij het creëren van de content is dat deze goed aansluit bij jouw doelgroep. Je wilt namelijk een hoge engagement creëren. Op die manier blijft het algoritme van Instagram jouw content aan de doelgroep tonen en heb je een hogere kans op brand awareness en zelfs conversie.
Je kunt dit helemaal zelf doen, bijvoorbeeld door hier een interne medewerker voor aan te nemen, maar je kunt ook samenwerken met een social media bureau. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld alleen het opstellen van de strategie, maar ook met de dagelijkse uitvoer.
Influencer marketing
Naast het creëren van eigen content, kun je ook gaan samenwerken met andere Instagramkanalen. Dit wordt influencer marketing genoemd. Ook hierbij is het weer van belang dat je een influencer uitzoekt die goed aansluit bij jouw doelgroep. Op die manier bereik je niet alleen de juiste mensen, maar is de kans dat de boodschap gehoord wordt en dat er actie op wordt ondernomen ook groter.
Adverteren
Een derde optie om jouw doelgroep via Instagram te bereiken is door te adverteren op Instagram. Het voordeel hierbij is dat je vertoningen koopt. Je bent dus niet afhankelijk van het algoritme van Instagram of jouw content wel of niet getoond wordt. Bovendien kun je heel nauwkeurig de gewenste doelgroep selecteren. Het nadeel is natuurlijk wel dat je voldoende advertentiebudget nodig hebt om hier mee te starten. Echter als je goed bent in het adverteren, dan zijn het geen kosten, maar levert elke euro die je investeert juist extra omzet op. Heb je hier geen ervaring mee? Ook dan is het verstandig om een externe social media bureau in de hand te nemen.
De beste manier om jouw doelgroep op Instagram te bereiken
Wat je het beste kunt doen? Natuurlijk is dat afhankelijk van je budget, maar het beste is om met alle drie de verschillende opties aan de slag te gaan. Op die manier bereik je ook een bepaalde synergie wat een beter resultaat heeft dan wanneer kiest voor slechts één van de drie routes.